Soms is het heel duidelijk dat jouw kind extra ondersteuning nodig heeft, die een reguliere basisschool in jouw regio niet kan bieden. Dan kan je je kind direct aanmelden bij een school voor speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Dit gaat op dezelfde manier als bij het reguliere basisonderwijs. Ook deze school heeft vanaf het moment van aanmelden de zorgplicht.
Als je kind al op een reguliere school zit, kan je je kind ook aanmelden bij een school voor speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs. Ga dan eerst in gesprek met de school waarop je kind nu zit om te kijken of zij (nog meer of andere) extra hulp en ondersteuning kunnen bieden. Is er sprake geweest van basisondersteuning en moet er extra ondersteuning komen dan moet de school een ontwikkelingsperspectief opstellen. Dit is ook nodig als school vindt dat je kind beter naar speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs kan.
De school heeft zorgplicht vanaf het moment van aanmelden en zorgt voor de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring. Uitleg over een toelaatbaarheidsverklaring vind je bij de vraag Wat is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV)?. Na aanmelding onderzoekt de school of zij jouw kind de ondersteuning kan bieden en of zij jouw kind toelaat. Lees meer bij de vragen Wat is zorgplicht?, Wat is speciaal onderwijs (so)? en Wat is speciaal basisonderwijs (sbo)?.
Als ouders en school het erover eens zijn dat een kind zich beter kan ontwikkelen binnen het speciaal (basis)onderwijs (SO of SBO), vraagt de huidige basisschool een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij het samenwerkingsverband. Ouders dienen de TLV mee te ondertekenen, evenals gedragsdeskundigen.
Meer lezenDe directeur van het samenwerkingsverband geeft de toelaatbaarheidsverklaring af op basis van het triadegesprek dat gevoerd is tussen ouders, leerkracht, een extern deskundige en een vertegenwoordiger van het S(B)O. Een TLV is als het ware een toegangsbewijs voor een speciale voorziening. Jouw kind kan daarna naar een school die beter aansluit op zijn/haar onderwijsbehoeften en kan zijn/haar ontwikkeling daar voortzetten. Vooraf wordt afgesproken of dit tijdelijk nodig is, of langer. De onderwijsbehoeften van je kind blijven centraal staan. Ook als je kind eenmaal op het SO of SBO zit evalueren jullie regelmatig of dit nog steeds de meest passende plek is. Deze evaluaties (‘oudergesprekken’) vinden plaats op de S(B)O school met de groepsleerkracht en soms met de IB-er erbij.
We proberen uiteraard op zoveel mogelijk vragen antwoord te geven. Staat de vraag waar jij als ouder van een schoolgaand kind mee zit er toch nog niet bij? Stel deze dan hieronder aan ons.